پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 204286
رويارويي مستقيم رياض با تهران در خاک سوريه
تاریخ انتشار : 1394/11/20 18:07:21
نمایش : 1602
روزنامه السفير لبنان در گزارشي به احتمال رويارويي عربستان با ايران در سوريه پرداخت و پيامدهاي آن را براي عربستان سعودي ارزيابي کرد.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار اعلام آمادگي مقامات سياسي و نظامي عربستان سعودي درهفته گذشته براي اعزام نيروي زميني به سوريه جهت مقابله با آنچه که از آن به عنوان مبارزه با تروريسم ياد مي‌شود، جنجال گسترده‌اي در جنبه‌هاي مختلف به پا کرده است.

روزنامه «السفير» لبنان، در يادداشتي به قلم «مصطفي بسيوني» نويسنده و تحليلگر مسائل منطقه‌اي به چالش‌ها و موانع پيش روي اين اقدام عربستان پرداخت.

السفير با اشاره به دلايل جنجال ايجاد شده در رابطه با اين تصميم عربستان سعودي مي‌نويسد: پادشاهي عربستان سعودي که از زمان شکلگيري خود در جنگ‌هاي زيادي شرکت نکرده، امروز در يمن مستقيم وارد جنگ با اين کشور شده و به صورت غير مستقيم نيز در ساير درگيري‌هاي منطقه‌اي از طريق حمايت از گروه‌هاي درگير، وارد نبرد شده است.

اين روزنامه لبناني، با اشاره به موانع پيش روي عربستان سعودي مي‌نويسد: بودجه عمومي عربستان با بزرگترين کسري در تاريخ خود مواجه است؛ به گونه‌اي که مجبور شده است به اجراي سياست‌هاي رياضت اقتصادي روي آورد و احتمال دارد اين سياست‌ها، آثار داخلي داشته باشد، از طرفي هزينه‌هاي جنگ در يمن و هزينه‌ حمايت از طرف‌ها و سازمان‌هاي درگير در منطقه زياد شده است که اين مسئله بار اقتصادي زيادي بر دوش عربستان خواهد گذاشت و اين در حالي است که قيمت نفت به شدت در سراشيبي سقوط قرار گرفته است.

نويسنده اين مقاله با بيان اينکه شرايط سوريه با يمن فرق مي‌کند، يادآور مي‌شود: در يمن عربستان با جنبش «انصار الله» که از طرف ايران حمايت مي‌شود روبه‌رو است در حالي که در سوريه نيروهاي ايراني حضور دارند و سوريه نقطه درگيري ميان چندين طرف است که شايد درگير‌هاي بسيار شديدتر از جنگ عليه داعش را ايجاد کند.

به گزارش السفير، ورود نظامي عربستان به سوريه، به همان اندازه که بحراني بزرگتر در تمام منطقه ايجاد مي‌کند، شايد پاياني براي بحران سوريه نداشته باشد.

در اين گزارش آمده است: اين رويارويي ايران و عربستان اگر اتفاق بيفتد در شرايطي رخ خواهد داد که بحران اقتصادي عربستان شروع شده و در مقابل ايران از بحران اقتصادي خود پس از برداشتن تحريم‌ها خارج شده است؛ مسئله‌اي که بر صادرات نفت و آزاد کردن دارايي‌هاي بلوک شده ايران کمک کرده و پيش بيني نتايج اين درگيري را سختتر خواهد کرد.

السفير به نقش مصر در اين رويارويي اشاره کرده، مي‌گويد: اگر چه نقش هم‌پيمان مهم عربستان را در اين دخالت زميني نمي‌توان بعيد دانست ولي موضع مصر در بحران سوريه با موضع عربستان متفاوت است و از طرفي شرايط داخلي مصر و خطوط مقابله با تروريسم در مرزهاي شرقي و غربي گشوده شده است و شايد اين امر به مصر اجازه ندهد در سوريه دخالت نظامي کند.

السفير به سخنان «عويرى أنور عشقي» مدير مرکز تحقيقات راهبردي و سياسي رياض که به تصميم‌گيران سعودي نزديک است، اشاره کرده که گفته است: تصميم عربستان واضح است و آن مشارکت در اعزام نيروي زميني در قالب ائتلاف بين‌المللي و نه تنهايي است، همانند آنچه در يمن رخ مي‌دهد.

عشقي در مورد دخالت نظامي عربستان نيز گفت: دخالت ائتلاف بين‌المللي با مشارکت عربستان سعودي، عليه داعش خواهد بود و عربستان قصد مواجهه [با ايران] را ندارد ولي از اين مواجهه هم فرار نمي‌کند، و همه کشورهاي منطقه و در بين آن‌ها عربستان، از داعش آسيب ديده‌اند به استثناء ايران که اين نيز دليل دارد.

روزنامه السفير در چرايي اين تصميم عربستان سعودي مي‌نويسد: اعلام آمادگي عربستان براي اعزام نيروي زميني به سوريه پس از آن صورت گرفت که گفت‌وگوهاي ژنو-3 به شکست منتهي شد؛ ژنوي‌ که عربستان براي آن آرزوهاي دور و درازي در سر داشت و شکست آن به معناي آغاز موج جديدي از تشديد درگيري‌ها است، بويژه آنکه ارتش سوريه با حمايت ايران و روسيه پيروزي‌هاي گسترده‌اي و پي‌در‌پي در ميدان نبرد به دست آورده است و به اين معناست که مرحله دوم اين درگيري‌ها، شايد آغاز جديدي براي درگيري‌هاي بي‌پايان شود.

در همين راستا،‌ سرتيپ «جمال مظلوم» کارشناس نظامي به روزنامه السفير گفته است: موضوع به همين سادگي نيست؛ چرا که اعلام آمادگي عربستان براي دخالت نظامي در سوريا با مشارکت 20 کشور عربي و اسلامي و گشودن اراضي خود براي آموزش نيرو، چيزي را مشخص نمي‌کند، نياز است در اين زمينه به خوبي تحقيق و بررسي شود.

مظلوم اضافه مي‌کند: بايد در اين زمينه با قدرت‌ها بزرگ و همچنين ايران و ترکيه به توافق رسيد و دخالت نظامي در سوريه خارج از توافق شايد منجر به تشديد بحران شود، از طرفي بايد اهداف عربستان از اين دخالت نظامي بايد مشخص شود، آيا هدف عربستان از اين تصميم، براي ممانعت از درگيري‌هاست يا حفظ صلح و جنگ با داعش و يا حمايت از آرتش آزاد است، تعيين اهداف طرف‌هاي درگير را مشخص مي‌کند.

منبع:فارس

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html